tirsdag 21. oktober 2008

Eg bur på ein plass der ingen skulle tru at nokon kunne bu...

Idag var jeg og politikk og menneskerettigheter klassen min i Oslo, i Litteraturhuset, på Internasjonal Dag. Det ble holdt engasjerende og opplysende foredrag for folkemassen om miljø, fremtid og krig og fred og sånt. Noe av det var ganske bra, bortsett fra hun fra SPIRE som var dritnervøs stakkar, og rotet vekk den røde tråden et par ganger. Sånn kan det gå. Det jeg uansett skal frem til, er at jeg som er STORforbruker av kollektivtransporten i mitt nærmiljø synes det er altfor dårlig transport tilbud for de som nærmest er avhengige av den til daglig her i Ullensaker. De som bor litt utenfor "sentrum" er fort avhengige av mamma/pappa/søsken/andre med lappen for å komme oss til og fra alt mulig som måtte dukke opp. Siste buss fra der hvor jeg bor og til Jessheim St. på en lørdag står hos meg 19.16. 'Nuff said. For som politikerne ofte sier; det skal lønne seg å velge miljø, og Ullensaker som er en kommune i vekst skal ikke måtte ha et treig kollektivttilbud å vise seg fram med, det skal derimot være noe av det fremste en kommune har å tilby! I Lillestrøm f.eks er det jo en enkel sak å reise rundt, bussene har ofte avganger dit folk trenger det på døgnet. Så skriv en mail til Ruter AS du også!

2 kommentarer:

Anonym sa...

veldig enig i det du skriver. For å få folk til å bruke kollektivtrafikk, og dermed bli mer miljøvennlige, er det viktig å få et bedre tilbud. Hvis man over en periode på noen år sprøyter inn mye penger slik at tilbudet på buss og tog kan bli mye bedre, f.eks ved å bygge doble spor i trekantsambandet på østlandet, vil folk etterhvert benytte seg av det i større grad. Finansiering? Høyere avgifter på bil og fly!

Anonym sa...

Finansiering? Oljefondet!
Det vil på ingen måte hjelpe å sette høyere avgifter på bil og fly, da dette vil skape harnisk i mye større grad enn dyr kollektivtrafikk.

Saken er, at de økonomisk ansvarlige for bl.a tog og buss ser på det slik:

- Høye billettpriser, mange reisende = masse penger

Feilen de gjør er at, de lager et kortsiktig estimate over, la oss si, 1 år med 25% lavere togpriser. Det de da ikke ser er, at ved å senke prisene med et betydlig antall kroner, vil antall kunder stige den grad at man over lenger tid vil tjene mer!

Geez, man skulle tru de bare tenkte med egen lomme. (?) :P